Grattis till min bukspottskörtel!

Idag är det på dagen 10 år sedan min diabetes upptäcktes. Jag minns det som igår. Den hispige doktorn fick en panikångestattack medans jag och mamma satt lugna. En läkare borde ju vara van vid att lämna svåra besked, men denne man betedde sig som att han just förkunnat sin egen aids-dom. Men det var alltså bara trettonåriga Turesson som fått sig en släng av  kronisk sjukdom...

Så här tio år senare är känslorna kluvna. Jag har vant mig, men det är klart att vissa begränsningar uppstår då och då. Min livsstil skulle väl inte beskrivas som den typiskt sockersjukes leverne, snarare motsatsen. Men inte fan orkar jag springa runt och motionera och äta vetekli bara för att bli 85årig och senil. Och ännu har jag varken behövt amputera fötterna, fått njursvikt eller gått och blivit blind. Den där skrämseltaktiken om följdsjukdomar bekymrar mig inte nämnvärt i dagsläget. Dock känner jag mig smått arg på att det utlovade botemedlet inte dyker upp. Sedan dag ett har snacket gått om att det ska transplanteras grisinsulin och allt möjligt. Inte minst Aftonhoran har genom åren gett mig falska förhoppningar om bot med stora löpsedlar. Jag har lärt mig att inte lita på kvällsblaskan, det borde alla lära sig,...

Dagen till ära har jag firat min sockersjuka med en riktig sockerbomb. En budapestbakelse istället för något jävla vetekli. Där fick du för att du la av, bukspottsluder. Ligg du där och plaska bland organen medans du kan, en dag ska du få se på grisinsulin ditt slöa as...

Även om jag inte är någon rojalist tycker jag det var en fin gest av kungen att göra sig besväret att åka till Karlstad och fira min diabetes tioårsdag. Storsinnat av dyslektikern att bry sig om den enskilde medborgaren. Sockersjukaengagemang och All världens mat-besök, det kallar jag representation. En man av folket, den där Calle...

Så hipp hipp hora, för grisinsulin, hispiga läkare, kroniska kungar och aftonbladet. En dag ska ni också dö, har ni tänkt på det?






...KUNGEN O SILVIA, KUNGEN O SILVIA...







Kommentarer
Postat av: Amanda

När du blir gammal och sjuk ska jag ta hand om dig. Dutta i dina bingonummer, förtugga din mat, trimma rolatorn och pussa på din hjässa som vid den åldern kommer se ut som ett mjukt taccos bröd.. So keep up the rock n roll lifestyle (även om budapestkärringbakelser inte är så jävla hardcore)

2009-04-01 @ 18:25:16
URL: http://mandimania.blogg.se/
Postat av: urb

du är en god människa, amanda! Men d e klart att jag räknar med att min blivande fru tar hand om mig på ålderns höst...Tack på förhand! ;D

Nja budapest e väl inte så rockigt, men man blir som man umgås, och jag förtärde den ihop med min 54åriga mor...arv o miljö o sån skit, du vet...

2009-04-01 @ 18:37:19
URL: http://urbanana.blogg.se/
Postat av: Elin

Det är så det ska låta, mer öl åt kroppen ...

2009-04-03 @ 17:52:17
Postat av: Chris

Haha fan vilken klockren blogg :)

2009-04-22 @ 15:35:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0