Autumn-Anger)&%#(/)"

Ständigt dessa hyllningar av hösten. Varför? Det borde anses som kriminellt att hylla något så hemskt. Men färgerna är ju så fina säger den optimistiske. Jag ser inte färgerna. Det är för mörkt. Jag kan inte uppskatta dom, för det blåser regn i motvind som hindrar mina ögon att se. Men det är ju så mysigt att krypa ned under en filt med en kopp te säger den optimistiske. Filtar sticks. Och te. Te är alltid en besvikelse. Först luktar det som en försommarmorgon alldeles ljuvligt, för att sedan smaka som just en blaskig höstkväll, alldeles ingenting.

Hösten är även en sorglig årstid för mänskligheten. Den är endast en halvtaskig ursäkt att få behålla din gamla sommarflört ett par månader till. Så du för guds skull inte blir ensam under den där filten. Så någon mer kan få smaka på ditt äckliga jävla te. Utanför fönstret virvlar röda höstlöv. - Gud vad mysigt vi människor har. Ta då i beaktning, du höstälskare, är lövet verkligen rött. Nej, just det. Det är dött.

Det borde väl inte vara för inte som det finns en depression döpt efter årstiden. Har någon hört talas om den klassiska vårdepressionen kanske? Eller den mycket berömda midsommardepressionen. Nej, det finns en anledning till att höstdepression är ett vedertaget ord. Just för att den är så förbannat deprimerande. Ta bara finanskrisen, naturligtvis inträffar den på hösten. Hade det varit sommar hade vi inte brytt oss, köpt en varsin Cornetto-strut och lättsamt smaskat på. Konsumtionen hade ökat. Pengarna flödat. Vips!, krisen över. Men nu är det Hin Håle-höst. Vi blir oroade, lägger oss under filten och rotar fram en gammal Earl Grey-påse. Inget händer. Inget flödar. Inget vips.

Så tänk efter nästa gång du hyllar hösten. Ser du löven i mörkret? Älskar du din partner, eller vill du bara ha sällskap under filten? Är te verkligen gott, eller kan du inte lika gärna bara äta dom där 14 sockerbitarna i blaskvattnet?

Jag är filosofisk idag. Jag tittar ut genom mitt fönster där jag tror ett färglatt lövträd står. Men jag vet inte, det är ju kolsvart. Hösten kanske är bra ändå, man blir ju nästan poet av den. Jaja, njut av era löv. Dom är säkert fina i någons ögon. Inte i mina. Slutligen vill jag påpeka att jag inte är bitter. Bara realist.  Fan, vad gott det hade varit med en Cornetto.....


VACKERT?!

Kommentarer
Postat av: Madde

2008-10-21 @ 15:21:58
URL: http://madda
Postat av: Madde

Håller med dig till viss del urban, men när solen skiner och alla färger bara poppar, trots att löven är döda är det allt ganska skönt att leva =) =) =)

2008-10-21 @ 15:23:03
URL: http://maddafakka.blogg.se/
Postat av: Mallan

Äntligen nån mer som INTE RIKTIGT uppskattar hösten

2008-10-21 @ 16:11:05
Postat av: Erika

Jag måste ha missat alla hösthyllningar. Trodde att alla tyckte ganska illa om hösten liksom jag. Vilka är det som hyllar hösten?

2008-10-21 @ 16:44:40
URL: http://erikalik.blogspot.com
Postat av: Evelina

okej jag gillar inte direkt hösten, för att för det mesta är det mörkt och regnar. Men då vill jag gärna sitta under den där jävla filten trots att jag är ensam. Och dricka mitt thé, UTAN sockerbitar i...=)

2008-10-21 @ 19:12:18
URL: http://evelinaan.blogg.se/
Postat av: strinnholm

ber att få sammanfatta några månader (sept - mars) med ett ord; "pisshelvete"

2008-10-21 @ 23:25:04
URL: http://strinnholm.blogspot.com/
Postat av: Evelin

Du får göra som mig, flytta längre bort! Här är det knappt höst, hux flux övergår sommarn i vinter :D

2008-11-24 @ 00:41:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0